Alice in Wonderland - deel III

8 mei 2009 - Sihanoukville, Cambodja

Vier weken reizen met mijn lieveling was een heerlijke droom waar de zon altijd scheen en waar we onsterfelijk waren. Het machtige gevoel dat ik al in China had, werd nog eens gekwadrateerd in Vietnam. En dan kwam toch echt het moment daar, het moment dat ik besefte dat ik weer in mijn eentje dat gevoel zou moeten terughalen. Het was beangstigend, mijn hele lichaam voelde het. Na het afscheid kon ik het dan ook niet laten me huilend en doodvermoeid in slaap te laten rijden. In Cambodja werd ik wakker, Phnom Penh. Het eerste billboard dat ik zag, zei: "Cambodia, Kingdom of Wonder".

Perfect begin van mijn deel 3!

Phnom Penh is een chaos en het walhalla van grote tegenstellingen. Je ziet hier kindjes halfnaakt op de stoep slapen, terwijl de duurste auto's hen voorbij cruisen. Overdag is het heet en zonnig, 's avonds is er een regenbui en later is het weer droog om in je mooiste pakje de bars en clubs af te gaan waar 'lady boys' en 'working girls' massaal geld proberen te maken. Verder zijn de motorbike drivers hier nog twaalf keer erger dan in Ho Chi Minh City, alsof ze denken dat je niet kunt lopen of bejaard bent. Op je 20ste geef je hier een uitbundig huwelijksfeest zonder ooit een druppel alcohol aangeraakt te hebben of in een club te zijn geweest om vervolgens te gaan wonen en werken in een hostel. Je kunt hier ook zwanger raken van een 55-jarige Amerikaan en dan hopen op een huwelijksreis naar Hawaii. Minder leuke les die ik hier leer, is het motto dat 90 procent van de bevolking hier hanteert: Kindness equals weakness and stupidity. Met andere woorden, ik word hier het ene moment na het andere afgezet omdat ik veel te lief ben. Komt ook nog eens bij dat ze hier uberhaupt vrij gedreven zijn in het hanteren van Westerse prijzen. Maar ach, daar komen we ook wel overheen. Het allermooiste vind ik nog het meest gedragen item door de Cambodjaanse vrouw: de pyama!

En dan hebben we het niet over de flanellen pyama of de H&M Snoopy versie. Nee, de echte Khmer-girl draagt ze het liefst smoezelig en vaal van het vele wassen. In zoveel mogelijk kleuren: geel met jaren ’80 design of roze, blauw en groen, als het maar geen zwart is. Ik denk dat het de vrijgemaakte versie is van de zwarte pyama’s die men hier verplicht moest dragen tijdens het Khmer Rouge regime, wat overduidelijk een minder leuk verhaal is van dit land. Maar goed, je doet er je boodschappen in, je gaat ermee uit eten op de hoek van de straat of ligt erin siesta te houden in een kruiwagen in de schaduw. In eerste instantie dacht ik dat het het een must-have was voor de lagere klasse maar integendeel! Toen ik tijdens mijn fietstocht in de villabuurt kwam, zag ik toch echt moeders in bonte pyama’s hun kinderen van school ophalen. Vergeet niet de gelakte teennageltjes en dure slippertjes eronder. Niks spijkerbroeken of korte rokjes, al die moeite voor de spiegel is niet meer langer nodig, ik zeg gat in het marktje voor de Utrechtste en Amsterdamse student-in-joggingbroek. Hiermee wordt het nog makkelijker om de dag te beginnen!

Het pakje dat je aankrijgt voor de traditionele Khmer massage is ook heel fijn (zie foto als het lukt hem up te loaden). De massage zelf iets minder indrukwekkend, al vond ik hem beter dan de massage aan het strand in Vietnam. Daar waren de dames namelijk aan het sms’en en bellen tijdens hun werk, met een hand mijn arm knedend. Locatie hadden ze mee, dat dan weer wel. De traditionele drukpuntenmassage in China staat dus nog steeds met stip op nummer 1 van de ranking. Slechts een ruime 2 euro voor een uur uiterste concentratie, pure kunst. Verschillende lichaamsdelen in verschillende standjes op het jouwe, elk drukpunt zorgvuldig uitgekozen, je wordt gerekt aan alle kanten en zelfs je darmen worden gedaan voor een betere spijsvertering! Ge-wel-dig. Ik kan niet wachten tot de Thaise variant die ik –als de kosten meevallen- mijzelf eigen zal maken tijdens een gezellige cursus. Morgen strandhangen en wodka drinken in het backpackersgebiedje in Sihanoukville, dan naar de must-see Ankor Wat om me vervolgens een maand in Bangkok te vestigen!

Dag lieve mensen, heel veel knuffels en kusjes

1. Mammie en daddy:
    8 mei 2009
    Rita, een mooie verhaal weer om te lezen! Je bent al bijna op de helft! Nog even want, wij staan als eerste in de rij om van jouw kunsten (thaise massage en thais eten) te mogen proeven.
    We miss you,xxxx
  2. Martin:
    Hoi Alice,
    Is vast weer ff wennen: alleen verder... Maar zo te horen(lezen) sla je je er goed doorheen: thumbs up, girl! Je ziet weer een hoop en doet veel nieuwe ervaringen op, ben gewoon jaloers op jou. Wat betreft het afzetten: daar ben je Indo voor, veel te aardig voor de andere kant maar laat je daardoor niet veranderen in een harde bitch, blijf wie je bent! Veel plezier en ik hoop nog veel te kunnen delen in je reiservaringen.
    Martin
  3. Sharon:
    8 mei 2009
    Dag lief zusje wat maak je me weer blij met je verhaal en hilarische beschrijving van de jogging outfits van de cambodiaanse dames. God daar zou ik me dus echt niet in willen vertonen :D Het Latin American Film Festival is begonnen en ik vind het erg leuk om hier aan mee te werken. Onbewust help jij ook mee aan het succes want jouw laptop hebben ze gebruikt voor de openingsavond van het festival! Zonder mijn weten om trouwens, dus toen ik hem ging ophalen bij de technici kreeg ik de geniale vraag: staat er een bloemetje op?
    Vandaag 2 films gezien waaronder opnieuw The Motorcycle Diaries en net naar een talkshow van de regisseur zelf. Ik was hartstikke verrast, wat een onwaarschijnlijk intelligente, bescheide en symathieke man. Ik ben onder de indruk!

Het gaat hier dus goed dus ik eindig mijn berichtje!

kusjes Sharon
  4. Virgil & Daphne:
    11 mei 2009
    Hallo Alice,

Zo te zien vermaak je je prima daar, mis je het koude Nederland een beetje?? Of helemaal niet :D
    Echt heel leuk dat je een rond reis maakt, we denken regelmatig aan je.. Verder nog heel veel plezier en geniet er nog van.. Wantttttt voor dat je het weet ben je weer in het koude kikkerlandje hehe.. Dikke kus van ons.....!!!!
  5. Hanna:
    11 mei 2009
    Hey Alice,
    Wat schrijf je toch een heerlijke verhalen! Klinkt echt als een topreis...
    x Hanna
  6. Marieke Doomen:
    12 mei 2009
    Een prachtig verhaal, Alice, erg tof om te lezen.
    Voer die pyjama maar in naar Nederland, lijkt me een gat in de markt.
    Liefs, Marieke.
  7. Shirley:
    18 mei 2009
    Heeeeeee Al,
    Wat schrijf je leuke verhalen chick! Je maakt wat mee daar he! Ik las je kaartje bij oma, echt leuk!
    Geniet er maar lekker van allemaal, want voor je het weet ben je weer thuis.
    dikkee kusss
    Shir
  8. coby vd Heuvel:
    27 mei 2009
    Zo te lezen vermaak je je wel! Geniet er maar van.
    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag van ons allemaal. groetjes Frans, Coby en de rest!
  9. Ster:
    28 mei 2009
    GEFELICITEERD LIEF VRIENDINNETJE!!!! Heb je net geprobeerd te bellen, maar je nam niet op:-( Maakt niet uit hoor, je bent vast lekker aan het genieten van al het moois daar! De verhalen klinken geweldig. Hier gaat alles ook goed, ben alleen nu ziek... Het was hier natuurlijk één dag lekker zweterig weer en toen heeft Sterretje op de tocht gestaan :-) En nu proest ik alles bij elkaar haha...
    Veel plezier en ik neem vanavond een borrel op je!! Dikke zoen Ster
  10. Irvin:
    29 mei 2009
    Hey Ally,

Nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet nog je reisavontuur.

Liefs,
    Irv :-)
  11. Andre, Erica Lisa en Sam:
    30 mei 2009
    Hoi lieve alice, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En gezellig gevierd met een paar mede reisgenoten of met de thaise, chineese masseurs. Had gehoord dat je geslaagd voor je thaise massage. geinig. ik wil wel jouw eerste proefpersoon in nederland zijn. Heelveel liefs van ons. sam, lisa, andre en eri.Big huge, xxxx
  12. sanne:
    10 maart 2010
    alice egt ik vind het een leuk verhaal oja en nog veel suucses verder DX