Burka's, sari's en Chinese wijsheren

19 juni 2009 - Kuala Lumpur, Maleisië

Een meisje zou zijn ondergespuugd omdat ze ergens op straat stond te roken. Ik zou op moeten passen volgens de backpackers die ik in Cambodja ontmoet had: Maleisie is een moslimland. Gedraag je niet te Westers, niet roken, draag geen blote kleren, dat soort dingen. Volgens de marketingman van Backpackasia.com is Maleisie onder andere om dat soort aannames nog niet zo populair vergeleken met Thailand. Nou ik weet het zo net nog niet. Genoeg andere reizigers in dit land als je het mij vraagt. Het is net zo makkelijk om anderen te ontmoeten als in elk ander land waar ik tot nu toe geweest ben, en net zo makkelijk om gewoon lekker alleen te zijn met je allergie aanval die je hebt overgehouden aan de katten van de duikschool.

Oh, duikschool met gratis aardbeienkoekjes. Oh, helderblauwe zee met schildpadden, haaien, ontelbare soorten vissen en koraal. Het zand zo wit dat je zelfs moeite moet doen om de witte visjes in het water te kunnen zien. Zelfs Nemo was van de partij. De 'snorkelmeester' had die opgedoken, en de Maleiers stopten hem in een waterfles. Gelukkig lieten ze Nemo weer vrij na enkele minuten. En ik hoop vurig dat dat stukje koraal dat ik in hun hand zag al afgebroken was voordat ze ermee hun huid gingen scrubben. Oh, intens groene palmbomen die zo prachtig afsteken tegen de strakblauwe hemel die 's nachts miljarden sterren onthult waar je je in kunt verliezen naast het kampvuur op het strand. Oh, wat een eilanden. Tropische eilanden. Perhentische eilanden aan de oostkust van Maleisie...

Terug naar het moslimverhaal. Die aannames van die mensen die ik eerder ontmoet had, vond ik al een beetje raar. Bij nader inzien waren het ook een beetje rare mensen. En inderdaad. "Islam is the official religion but all other religions are practised freely." Vooral als toerist ondervind je geen enkel probleem dat ook maar enigszins te maken kan hebben met het feit dat islam hier de hoofdreligie is. Het zijn prachtige contrasten wanneer je op een middag en een Chinees, en een Hindoestaans en een islamitisch gebedshuis bezoekt (al was ik officieel niet in de moskee geweest want als niet-moslim mocht ik er niet in; het 'Islamic Art Museum' was daarentegen erg interessant en mooi).

Straatbeeld in Kuala Lumpur: voor je een dame in burka, achter je een Indiase in een kleurige sari en een stip op haar voorhoofd, en zelf sta je cendol te bestellen bij een sterk behaarde Maleise die net iets te veel van haar etenswaar voorgeproefd had (lees: ze had overgewicht).

De snorkelmeester op het eiland heeft drie vrouwen en "some children". De teller staat op zeven, en de achtste is in verwachting bij zijn tweede vrouw. Hij is zoekende naar een vierde vrouw. De man heeft geld, maar zijn vrouwen brengen ook geld in het laatje. Das mooi, want als hij even krap zit, heeft hij altijd wel iemand die hem wil voorzien van een zakcentje voor wat monkey juice (een soort rum) en een sigaret. En als hij genoeg kinderen maakt, is hij ook verzekerd voor zijn ouwe dag. De Maleiers waarmee ik was wezen snorkelen, leerden me een nieuwe term: 'married, but unofficial'. Met andere woorden, deze meiden hebben seks voor het huwelijk. In dit land kan dus gewoon alles. Alleen niet helemaal officieel. Na Taiwan schijnt dit land dan ook de grootste underground scene van Azie te hebben.

Edoch. Ik kan dus gewoon in mijn mouwloos truitje de omgeving verkennen. Niemand kijkt me raar aan. Behalve die ene Pakistaan die midden in het museum mijn arm greep en deze begon te kussen. "My daughter has a boyfriend and they kiss. I don't mind." Ehm...? Gelukkig laat ik me niet gemakkelijk van mijn stuk brengen door zo'n viezerik. En gelukkig bestaat er hier een heerlijke pindaloze variant van Cornetto met heel veel chocola en bosvruchten erin, dus ik ben een voorval als deze snel vergeten.

Conclusie van dit van-hak-op-de-tak-verhaal: ik ben nog lang niet uitgereisd! Nog zoveel te doen, nog zoveel te zien, nog steeds zo gelukkig. Haha, dat mag ook wel want de Chinees in de tempel had niet zo heel veel goeds te melden over mijn leven na deze reis. "But don't worry, it's only for this year. Till January," zo vertaalde het meisje uit Hong Kong voor me. Ach. Alice is nog steeds in Wonderland, ze plukt de dag. En zo heilig gelooft ze nou ook weer niet in die genummerde stokken :)

Morgen de theeplantages zien en de aardbeienboer bezoeken, misschien nog de groentenboer. Ben namelijk vandaag gearriveerd in de 'Cameron Highlands'. Het is hier een stuk koeler en het lijkt zelfs een beetje op Duitsland of Oostenrijk. Tot de volgende keer!

1. Laurens:
    Lieve Al,

Ohhhh, wat heb jij toch een mooie verhalen vanuit die prachtige landen waar je zit. Ik ben stikjaloers.... Mooie dingen zien, leuke dingen meemaken...pfff wat heb jij het daar goed!! Geniet maar lekker verder.....

Kussen en tot snel

Laurens
  2. Greg:
    He Alice,

Ja, lekker genieten. Ik vind eerlijk gezegd Maleisie mooier dan Indonesie en schoner. Ben je ook bij en in het Petronas gebouw geweest in Kuala Lumpur? Net boven Kuala Lumpur ligt een plaatsje waar jaarlijks mensen naar een soort bedevaart gaan. Een tempel in de rotsen. Ook een bezoekje waard. Dan de Cameron Highlands, waar de theeplantages zijn. Erg mooi ja. Wij zijn via de brug naar Penang Island gegaan. Nou geniet maar veel en we horen weer grag van je.
    Liefs Uncle en Auntie
  3. Eva:
    19 juni 2009
    Ally! Wil jij minder leuk gaan schrjiven? ik hou het niet meer hier in wisselvallig Nederland!!
    (maar geniet van je reis hoor girly ;))

Liefs!
  4. Morgana:
    19 juni 2009
    Nou meisje, dat klonk weer helemaal geweldig! Geniet er nog maar effies van! Enne... je had je bizarre verhaaltje wel netjes neergezet de vorige keer hihi ;)

Liefs,
    Morgaan
  5. Mammie en daddy:
    19 juni 2009
    Hi lieffie, het was weer heel interessant allemaal, nog even en dan is het afkicken geblazen:-( Geniet daarom nog maar van al dat moois en lekkers en neem maar wat mee naar huis....
    love you xxxxxx
  6. Kiki:
    schattebout!
    wat klinkt het allemaal weer heerlijk :D
    ik heb trouwens je kaartje gehad, kreeg helemaal traantjes!
    maar wel goede hoor, lieve traantjes en lachende traantjes ;)

schat, geniet!
    kusjesss
  7. Sharon:
    21 juni 2009
    Dus die moslims vallen mee! Wat een fijne constatering! Voor mij is dat zeker positief te horen, want je weet dat ik me liever in Latino landen begeef en Azie me veel minder trekt voornamelijk om het feit dat ik niet vrij mag zijn en me als mooie Sharon mag kleden en opmaken. Ook al zou ik natuurlijk sowieso mensen niet willen aanstoten. De moslimgedachte erachter stoort me natuurlijk principieel!
    Verder is het een positieve constatering voor ons Nederlanders. Zoals je misschien wel weet heeft hier in ons NL, Wilders een grote overwinning gekregen. Discussies met Kelli en Jonas of Hitler praktijken zouden kunnen terugkeren met hem aan de macht doen mij wel enorm schrikken.
    Zelf ben ik gisteren op Festival Mundial geweest waar ik een aanstekelijke Marokaanse hip hop show heb gezien en een blije Marokaanse dansvoorstelling heb bijgewoond. Hier in Tilburg dansten, aten en gewoon waren allerlei verschillende nationationaleiten vrolijk tezamen.
    Ik vind dat we ons maar moeten focussen op deze goede dingen en dan hoop ik alleen maar dat het allemaal goed komt met de wereld!
    Net zoals jij dat doet: wat zegt zo'n oude Chinees met stokken nou? SCREW THAT! Is er niet een oude chineese wijsheid of Lao Tse die zegt dat je negatieve dingen moet wegnemen door positieve gedachten??

Nee luister maar naar de wijsheden van je zus: ik voorspel dat als je terug bent je kan terugkijken naar al dat geluk dat je ervaarde in al die mooie landen waar je bent geweest en deze herinneringen maken dat je totaal niet stuk bent te krijgen!
    Niet te vergetenL ik ben er weer elke dag en ik zal er voor zorgen dat we zoveel mogelijk toffe dingen gaan doen, want ik ben maar al te blij je weer terug te hebben!

Laissez les bons temps roulez!
  8. Martin:
    21 juni 2009
    Hee Alice,
    mooi zeg, wat jij allemaal ziet en meemaakt. Veel plezier en geniet er maar van want hier in ons kleine kikkerlandje is het alleen maar recessie wat je hoort. En wat het weer betreft: daar hoef je ook niet voor terug te komen!
    Groetjes,
    Martin
  9. sanne:
    22 juni 2009
    Alice, wat geweldig :-) ik geniet gewoon mee van je avonturen die je zo prachtig beschrijft. Ik ben voor het schrijven van een boek!
    xx San
  10. Betsy:
    23 juni 2009
    Lady! dat wordt voor jou behoorlijk afkicken wanneer je weer in NL bent! Geweldig wat jij allemaal meemaakt! en je schrijverstalent moet je zeker wat mee doen hoor! Ik krijg graag een telefoontje wanneer je weer terug bent in dit poldermodellandje met z'n altijd romantisch draaiende windmolens en immer groene velden door de heerlijke regenval :-) Liefs, Bets
  11. Sophie:
    25 juni 2009
    Wormenetend regendwergje!!
    Ik zag je op de foto met Marieke, heel grappig!
    Nog een paar weekjes en we kunnen in Utrecht weer genieten van je aanwezigheid (egoistische gedachte van me ;)).
    Geniet er van Alice!! En tot snel!
    xx