Uit het dagboek van...

10 april 2009 - Ha Noi, Vietnam

Vandaag zong de Zonnegod me wakker. De Vietnameze stofdeeltjes dansten vrolijk mee in de zonnestraal. Daarachter een strakblauwe lucht. Chineze zee. Daaruit omhooggerezen rotsen en tientallen vissersbootjes. Yes, een perfecte dag om te gaan rondrijden op het eiland! Dan draai ik me om en word nog gelukkiger dan ik al was: ik zal niet alleen op de scooter zitten vandaag. Mijn eigen blonde God ligt nog vredig te slapen, een tevreden glimlach op zijn gezicht. Hij doet zijn ogen open: "Goedemorgen lieveling. Gaan we lekker ontbijten zo?"

Jammie! Noodlesoep met tauge en kip erin! Doe mij dan ook maar een mangosapje.

Dan lopen we als twee kleuters die naar de speeltuin gaan naar het einde van onze straat waar Tom, onze trouwe informant, ons opwacht met een glimmend rode Honda. "Very easy to ride. Wip gear. When you go steep, go to 3 of 2, very easy. Automatic." We krijgen hem mee voor vier dollar, omdat we toch niet de hele dag het ding in gebruik nemen. De 'gewonnen' dollar gebruiken we voor de benzine. Als een prof brengt Jasper ons naar de andere kant van het Cat Ba Island. Tientallen kleine eilandjes in het helderblauwe water. Geen enkele andere toerist te bekennen, niets anders dan enkele vissersbootjes en een rondvaartboot met twee passagiers in de verte. En dan, de Vietnamees. Hij verschijnt uit het niets, staat opeens op de pier. Zo'n lekker stevige, een blije, 32 jaar. We maakten hem enthousiast. En hopla, daar verschijnt -echt waar, waar verstoppen ze zich- een ander mannetje met een roeibootje. Eentje met anderhalve peddel en een licht laagje water erin. Perfect voor de romanticus dus. En daar gaan we, een briesje door onze haren, de zon nog steeds op onze huid, eilandjes tellen. Wat een paradijs, ons eigen stukje Halong Bay.

En daarna weer angsten overwinnen, een belangrijke bezigheid deze vakantie. Ik achter het stuur, met 60 door de S-bocht waardoor ook Jasper de kans krijgt zijn angsten te overwinnen. Vietnam op haar mooist, puur en oprecht.

Net als in China zijn de mensen vriendelijk en dienstbaar. Op de druk bezochte plekken zijn ze wat zuurder. Maar daar kun je niet aan ontkomen. Als we 's avonds wat gaan eten en drinken, merk je dat de local al moe van een lange dag werken is. Velen werken zeven dagen per week; een serveerster verdient daarmee zo'n 70euro per maand, al weten we niet of deze informatie zo betrouwbaar kunnen noemen. Het gemiddelde meisje van mijn leeftijd hier heeft niet meer dan een of twee andere steden in eigen land gezien en heeft toestemming nodig van haar vader om een trip te maken. Wat zijn we bevoorrecht. De flinke brandwond op mijn kuit zeurt de hele dag. Maar ook die pijn is me lief. Doet me namelijk we denken aan die gloeiend hete uitlaat van de scooter, toen we in het nationaal park een stop maakten, hopend nog een aapje te kunnen spotten.

Vanavond heb ik zin in rijst. Voor de afwisseling. De noodle soepjes zijn heerlijk, soms bespeur ik er een typisch 'daddy-smaakje' in en dan word ik enthousiast en stop ik er nog meer verse chili in. Ook de loempia's zijn erg goed te doen, al ben ik nog niet helemaal overtuigd van een betere kwaliteit dan van tante Toetty en Daddy. Die met garnalen erin zijn wel bijzonder trouwens (Dad, nieuw projectje voor jou? ;-)) Heb ook een nieuw hapje uitgevonden, gifgroene groene sticky rijst, in een blokje met een of ander spulletje in het midden waar ik de smaak niet van kan thuisbrengen. Dat vind ik ook zo fijn, nieuw smaken proeven. Even wennen, en dan verkocht zijn. Ook een nieuw chipssmaak ontdekt: perfecte combinatie van kroepoep en Cheetosfrites of iets dergelijks. Hmm!

We hebben de grootste lol in het kamers bekijken, hostels afgaan, trap op trap af met ons backpack lekker zwetend op onze ruggetjes. We drinken heerlijke sapjes, en ontmoeten weer allemaal lieve, interessante of inspirerende mensen. We hebben maatpakken laten maken en gedanst op het strand. Geen stomme verhalen nog dus. Ik hoop natuurlijk ook niet dat die nog komen maar toch. Volgende keer een recensie over de massages! *

Hugs en kusjes!

1. Sharon:
    10 april 2009
    Ally!! Nou ik hoop dat de foto je meer waard is dan de broek :-) Je hebt hem in ieder geval wel vereeuwigd zo lief!
    Ziet en klinkt heel vredig en romantisch Al!

Keep it like that, kisses
  2. Hoan:
    Hey Alice,

Wat goed om te horen dat je het naar zin hebt. Sterker je bent intens gelukkig! Een gevoel zo herkenbaar maar al te vaak vluchtig. Geniet van de landschap, de ervaringen (hostels zoeken, eten, prijzen afdingen) deel hem met je geliefde. En maak het tot herinneringen die je later kippenvel zullen geven.... Heel veel plezier nog toegewenst en geniet van de Asians( asianpride worldwide;-) )

Groetjes van Hoan, de homemade Noodel Vietnamees..
  3. Hoan:
    10 april 2009
    Btw, zie dat je ook al op de typische asian manier zit;-). de derde foto...kewllllll

Owhja, is Vietnam trouwens ook wat je ervan verwacht had??

Hoan
  4. Kiki:
    lieve schat!

wat klinkt het heerlijk! ik ga je dit weekend een superlange mail sturen haha, maar wou je even zeggen dat ik het superleuk vind om je mooie verhalen te lezen.
    ohja en doe de groetjes aan je blonde hunk

geniet geniet geniet lieverd!

Lieeeeeeefs kusjekussss
  5. Marieke Doomen:
    Hallo Alice en Jasper.
    Wat een cadeau om toegang te hebben tot je reisdagboek, Alice. Ik heb net de mooie foto's gekeken en genoten van je laatste verhaal. Wat kan je mooi schrijven!
    Schitterend land ook.
    Ik wens jullie nog meer van dit.
    Liefs, Marieke.
  6. Elin:
    Lieve Ally en Jasper,
    Wat klinkt het heeeeeeeeeerlijk! :-) Geniet er maar lekker van! Heb papa en Laurens ook 'lid gemaakt' van deze blog, vind je wel goed toch? Spreek je/jullie snel lief(jes)! xxx
  7. Laurens:
    Hey Alice,

Leuk om een mailtje te krijgen over je reisverhalen!! Ik was al benieuwd, van Elin hoorde ik natuurlijk al het een en ander.... Maar ben blij dat ik nu ook op je blog alles zelf kan lezen!

Ben nu even op mijn werk, dus ga al je verhalen later even bijlezen.

Geniet daar (ben jaloers) en have fun,

Liefs
  8. Martin:
    11 april 2009
    Hee Alice,
    Hartstikke leuk via Elin op deze site te komen. Zo te zien heb je al een hoop gedaan en ervaren. En nu met Jasper erbij is het natuurlijk nog mooier! Had gisteren je ouders bij de AH ontmoet dus was al een beetje op de hoogte. Veel plezier!
  9. Irvin:
    11 april 2009
    Hey nichtje,

Leuk om weer je belevenissen te lezen. Ik wil je vanuit Nederland een fijn Pasen toewensen. Dat gaat vast wel lukken met jou blonde 'Adonis' aan jou zijde. Dat wordt vast romantisch vertoeven met elkaar ;-) Geniet ervan! Ben super trots op jou dat je zo makkelijk weet aan te passen aan je nieuwe omgeving! Dat vind ik erg bewonderingswaardig. Ik zou dat niet zo snel kunnen.
    Anyway have fun en kijk nu al uit naar je volgende reisverslag.

Liefs,
    Irv :-)
  10. Mammie en daddy:
    12 april 2009
    Hi Ally,
    Fijn dat we weer een stuk uit je dagboek mogen beleven, wij blijven meereizen. Vreemd ally, dat ons vorige bericht niet vermeld staat, maar we wensen jullie nogmaals veel plezier. love you
  11. Marjolijn:
    12 april 2009
    wauw, jij bent echt in de hemel. blijf daar maar!! ben echt heel blij voor je! kus!!!
  12. Betsy:
    14 april 2009
    Wat heerlijk dat je zo geniet van het Oosten! En erg geruststellend dat je niet meer alleen bent :-).
    Maar uh, laat even weten of je meedoet aan nog een vacature BB, dan houd ik 'm open tot je terug bent.
    Nog heel veel plezier!!
    Kus
  13. harald , gwenny, max en iris:
    14 april 2009
    Wadoe, heb ook zin in die lekkere loempia.
    Leuke verhalen weer eppepel, en zooooooooo romantisch met jouw blonde Godje.

Veel plezier en dikke paaskussen xxxxxxx
  14. Jolanda:
    Lieve Alice,
    Wat kun je prachtig schrijven! En je ervaringen; om jaloers op te worden (maar dat was ik sowieso al). Ik geniet van je verhalen... geniet jij ook nog van alles wat je ziet, meemaakt, ruikt, eet, hoort en wat nog meer!? Fijne tijd nog en leuk dat ik via deze weg je reis kan volgen.
    Liefs Jolanda
  15. Ster:
    15 april 2009
    Hai lieverd!

Wat klinkt het allemaal geweldig!! Ben supertrots op je hoe je in je eentje de mooie wereld ontdekt. En nu is Jasper er!!! Yoepie, wat is dat fijn he, met z'n tweetjes rondtrekken. Geniet!!!

Dikke zoen Ster
  16. Marieke Doomen:
    5 mei 2009
    Ha Alice.
    Het zal wel even wennen zijn om nu te reizen zonder Jasper. Maar volgens mij (zo hoor ik uit verhalen en lees uit je reislogger) ben je in staat er de laatste twee-en-'n-halve maand ook een super goeie tijd van te gaan maken! Jasper z'n verhalen vond ik geweldig in ieder geval. Ik wens jou een heel fijne tijd en veel reis-inspiratie, liefs van Marieke (de moeder van Jasper).