Dappere Big op een eiland

9 maart 2009 - Hong Kong Island, China

Hong Kong Island is een doolhof waar je niet verdwaald raakt. Je wordt duizelig van de immens hoge torens, maar als je je laat leiden door je onvermoeibare voetjes, zie je jezelf bewegen door zeer goed verzorgde parkjes, winkelcentra en loopbruggen die de torens op geniale wijze met elkaar verbinden. Zonder dat je het door hebt, leiden de paden je naar de tram- of metrohaltes. Vandaar het 'niet verdwalen'.

Ik raak niet uitgekeken op de Chinezen. Het zijn er ook zoveel. Hong Kong alleen al telt zo'n 7 miljoen inwoners. In zeer beknopte vorm zal ik er drie bespreken:

Er is de Chinees die standaard loopt alsof hij poep in zijn broek heeft. En als je iets beter kijkt, lijkt het soms echt alsof ze stiekem een luier onder die broek of rok verbergen. Deze Chinees heeft nog meer eigenaardigheden: scheten laten, boeren, slurpen en luid je keel schrapen. Ook zie je ze wontonsoep eten, overal. Op een stoeltje, plompverloren op straat of in een portiek.

Dan is er de Chinees uit de bibliotheek. Chinezen schijnen erg van lezen te houden, aldus 'Cultuur bewust China' (2007). Als je de gemeentebibliotheek hebt bezocht, moet je het hiermee eens zijn. Het negen verdiepingen tellende gebouw is vol op zondagavond! Ze zitten achter de pc, achter een krantje op een bankje, of aan een studeertafel. Deze bieb-Chinees werkt overdag en probeert 's avonds zijn honger naar kennis te stillen. Dan lopen ze rustig naar buiten, nog even een snackje naar binnen werken op Causeway, en dan naar huis.

Tot slot, de carrieretijger. Holy **** dit is het walhalla van Elle, Cosmopolitan, Men's Health etc. etc.! Ze wonen in de heuvels, of in de hoogste appartementen. Op maandagmiddag lopen ze in kuddes door Queen's Road, even lunchen of nog een nieuw tasje scoren bij de MaxMara. Dit zijn: mooie vrouwen, gladde mannen, perfect haar en maatpakken. Iedereen spreekt Engels en weet wat mode is. In diezelfde pauze gaan sommigen naar St. John's Cathedral om 'tot zichzelf' te komen. Van de dertig mensen die er in de kerk zaten, waren er tien aan het slapen.

Zo zie je maar, het is hard werken in Hong Kong. Je gaat er raar van lopen, van slapen in de kerk of je krijgt er gewoon nooit genoeg van. Nu ik in mijn hostel ben teruggekeerd, voelt het ook alsof ik een lange dag gewerkt heb. Maar wat een dag! Ik vind het hier heerlijk: de onbekende geuren, de smaken, de veelzijdigheid, de grootsheid, de snelle mensen en de langzame. Dit is pas een wereldstad. Rottedam is nu even een lachertje. Morgen shoppen, woensdag tai chi en thee proeven. Volgende week ga ik naar een ander eiland, namelijk Hainan. Tot de volgende update!

Heel veel liefs!

1. Hoan:
    Hoi Alice,

Leuk dat je nu al van je avontuur aan het genieten bent. En vooral hoe jij je avonturen beschrijft. Beetje zoiets als een documentaire. Je omschrijft het zo goed zodat het voelt alsof ik daar rondloop en geniet van de geuren, de veelzijdigheid, en grootsheid van stad. Veel plezier met Tai Chi en thee proeven!

Baai Baai Leng Leu (is Hong Kongnees)
    Ik zie je volgende update tegemoet..

Hoan
  2. Sharon:
    9 maart 2009
    Wat schrijf je toch weer fantastisch beeldend met je opmerkelijke oog voor maffe details. Een unieke reiziger ben je zeker! Wel sociaal doen hè je bent nu in hostel world dus we willen ook weten van de mensen die je ontmoet.. Love ya xxxx
  3. Kiki:
    Lieve Alice,

dat kan zo in een reisgids zeg! ben blij dat het zo bijzonder is daar! ga lekker babbelen met die gekke chinezen.. dolle pret!

mis je nu al (ja das knap na 2.5 dag, tis meer t idee denk ik)..
    Date zaterdag was superleuk weer, ik hou je op de hoogte!

dikke kussen en bergen liefs!
  4. An:
    9 maart 2009
    Liefje, ik ben zo trots op je!! Succes, geniet ervan, en kick them Chinese bums! Xxxx An
  5. Eva:
    9 maart 2009
    Ally! wat een heerlijk verslag, wat een totaal andere cultuur! Dat smaakt naar meer!
    xx
  6. sanne:
    9 maart 2009
    Heel leuk!!!! Hoop dat je vaak stukjes zal schrijven :-)
    xx San
  7. Mammie en daddy:
    9 maart 2009
    Typisch allypelly, heerlijk smeuig weergegeven door ons verslaggevertje! "Rita" ga zo door en wij beleven het net zo mee! Love ya xxxxxx
  8. Ster:
    10 maart 2009
    Hai lief journalistje!!

Wat heerlijk om 's ochtends wakker te worden en dan zo'n leuk stukje te lezen. Het klinkt allemaal super en ben blij dat je het al zo naar je zin hebt. Geniet ervan!!

Kus
  9. Gilbert:
    11 maart 2009
    Wat een super leuk stukje om te lezen! Mooi ook die bronvermelding. ;) Heel veel plezier met al je toekomstige ontdekkingen!
  10. Marloes:
    11 maart 2009
    He ally!

Wat schrijf je geweldig leuk! Heel boeiend en kan me meteen een beeld van de stad vormen. haha ben benieuwd hoe de chinees zich gedraagt in het casino net als hier? ;)

Have fun chica!

x loes
  11. Tom:
    12 maart 2009
    Alice!

Volgens 'Cultuur bewust China' ben ik nu ook een Chinees, aangezien ik graag jouw stukje lees. Heb je al gemozzart op een kade?

Ping,
    T
  12. LostinKorea:
    13 maart 2009
    Where are you? I'm headed out to the cute little sheep restaurant, then to the peak.
  13. Marieke:
    16 maart 2009
    Heej Alice,

Na een paar dagen klinkt het al allemaal geweldig. En je schrijft zo mooi! David dacht je vandeweek nog in de keuken te hebben zien zitten, maar dat blijkt nu inderdaad niet te kloppen. Was even bang dat er iets mis was gegaan... Geniet ervan!

xx Marieke
  14. Betsy:
    16 maart 2009
    Hé kantoordochter! Goed om te lezen dat het zo goed met je gaat! Take care!
    Kus