Lady boys en whitening cream

30 mei 2009 - Bangkok, Thailand

Lief dagboek,

Nu ik net een fijne douche heb gehad na mijn tweedaagse tocht door de jungle (te voet, te olifant, te rubberboot en te bamboevlot), schrijf ik nu maar even een verhaaltje. Het is namelijk nog maar anderhalve dag en dan mag ik 10 dagen niet praten, lezen, muziek luisteren, dansen, geen mensen in de ogen aankijken, en bovenal: ik mag 10 dagen niet schrijven. Ik mag je dus niet meenemen naar de tempel Ram Poeng. Dat begrijp je hopelijk wel. Ik mag alleen 1x per dag in mijn logboek noteren hoeveel minuten ik zittend, lopend of staand heb gemediteerd. Dat moet ik dan aan mijn 'begeleider' laten zien. Die mag ik ook niet aankijken. Om 4.00u opstaan, en de hele dag met jezelf zijn. Dat noemen ze 'Insight Meditation'. Ik ben zenuwachtig, en ben bang dat ik in plaats van mezelf leren kennen, depressief zal worden. En ik ben ook bang voor mijn volledig witte tenue dat ik dag en nacht moet dragen, want ik ben bijna ongesteld. Maar ik denk dat het een bijzondere ervaring kan worden. En nu heb ik er toch de tijd en motivatie voor, dus waarom niet?

Flashback. Bangkok, aka BKK.

Net als het werkend BKK-volk, sluit ik nog eventjes mijn ogen terwijl ik me vastklamp aan een glanzende paal in de BTS Sky Train van Ari naar Saphin Taksin. In de spits kost het me meer dan anderhalf uur om bij Wat Po te komen, dE massageschool van Thailand. Staat er al eeuwen. Het is 7u 's ochtends, de zweetdruppels staan op mijn neus -volgens mij voel ik het zelfs al over mijn rug kruipen- mijn broek is gescheurd maar ik heb nog geen andere, en mijn slecht verzorgde teennagels staren me aan vanaf die vieze backpackers teenslippers. Geen hond die naar me kijkt. Logisch. Hier draait het allemaal om de looks. De vrouwen in de menigte om me heen dragen perfect gestreken los hangende bloesjes boven rokjes varierend van knielengte tot mini of kreukvrije pantalons. Last but not least: high heels. Van bijvoorbeeld 3375 Baht (dat weet ik toevallig na een gewonnen weddenschap). Twee voor mij onopgeloste raadsels: 1. hoe blijven ze zo dun?! Er is hier namelijk elke tien meter heerlijk straatvoedsel te koop en als je daar even klaar mee bent, heb je elke honderd meter wel een Burger King, MacDonalds, Au Bon Pain etc. 2. waarom zweten ze niet? Is het een geheim soort talkpoeder of zijn ze gemuteerd?

Hoe ze aan hun egale huid komen, weet ik wel. Elk smeerseltje hier in de winkel heeft een blekend bestanddeel en Nivea heeft nieuwe extra whitening deodorant gelanceerd. Helder.

Het is hier hot om een vrouw te zijn. Ik ben nog nooit in een stad geweest waar ze zoveel transseksuelen hebben, oftwel 'lady boys'! In de jungle maken ze grappen om deze lange, nieuwe vrouwen. Maar in BKK maken ze groot geld. Overdag speel je 'herken de lady boy' in de Sky Train, maar 's nachts zie je ze trots op het podium staan in een van de vele go-go bars. Laten zien hoe goed ze gelukt zijn. En reken maar dat velen hier goed gelukt zijn! Plastische chirurgie is hier namelijk van hoge kwaliteit en erg goedkoop. Omgerekend 1600 euro voor een paar nieuwe borsten! Een paar tientjes voor wat Botox. Maar je kunt hier ook gewoon je tanden laten bleken of je ogen laten laseren voor een schijntje van wat je in Nederland betaalt.

Maar lief dagboek, ik mag niet meer zoveel schrijven, want ik ben al in mijn voorbereidende fase voor het meditatieprogramma.

Ik hoop dat je een beetje doorhebt dat ik mijn ogen uitkijk in Thailand, dat ik me kapot vreet aan heerlijke Thaise gerechten en dat ik het weer zo fijn vind om verdwaald te raken in een ladystad als Bangkok. Oh en dat ik hier ook weer wat dingen leer, zoals masseren, koken en raften.

Dag dag, tot de volgende keer.

Kusjes

P.S. Ik had een heeeeerlijk roze taartje gekregen voor mijn verjaardag van mijn chefkok. Ik heb zelfs een wens mogen doen na het uitblazen van mijn kaars, leuk he? Dank voor alle felicitaties lieve meelezers! :)

1. Elin:
    30 mei 2009
    Lieve Ally! Goed te horen dat het allemaal zo perfect gaat! :-) Heel fijn! Hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad poppie! Laurens en ik vinden je heeeeeeeeeeeeel erg lief en wensen je veel sterkte met het mediteren en kalm doen. :-) Kusjes van de apies!
  2. Ster:
    30 mei 2009
    Hai Al! Tjeempie.. 10 dagen mediteren. Wow! Vind het erg knap van je! Ben heel benieuwd hoe je het zal ervaren. Ik verlies mijzelf geregeld in een witte muur, heerlijk.. alleen duurt het vaak zo kort (10 minuten ofzo). Tien dagen afgesloten van alles is natuurlijk heel iets anders haha, maar wel gedurfd. Veel succes lieve Al! Kus Ster
  3. Sharon:
    30 mei 2009
    Lach me kapot om je raadsels!!! En die wormen neeeeee dat je dat gegeten hebt! Stoertje! Je ziet er goed uit, die Thaise zijn er niets bij hoor met hun blekingscremes trust me!

Love you succes met je meditatie niet depressief worden, maar goed 10 dagen is ook vreselijk lang jammer dat je niet 10 dagen lang kan slapen xxxxx
  4. Morgana:
    30 mei 2009
    Hee lekker diertje :D Denk aan je.. En soooo sorryyy dat ik vergeten ben je te sms'en met je verjaardag *schaam* Vind je helemaal geweldig, Ally! Echt super, dat je dit allemaal doet!
    Dikke kus
  5. Mammie en daddy:
    31 mei 2009
    Hé lieffie, het is weer lachen, gieren en brullen om je verhalen. Knap hoor van je om je tien dagen af te zonderen van de buitenwereld! We zullen met je meedoen thuis;) Heel veel succes! xxxxx
  6. Betsy:
    31 mei 2009
    Hé Vlinder! Wist niet dat je jarig was. Alsnog van Harte! 10 dagen niet praten? Jij? Heel erg knap dat je de uitdaging aangaat. Super leuk om je verhalen te lezen.
    Liefs, Bets
  7. Marieke Doomen:
    Hoi Alice.
    Deze reactie lees je dus pas na die 10 dagen, als je helemaal relaxed en ingetogen bent. Het lijkt me een prachtige ervaring. Daarna moet je "Eten, bidden, beminnen" maar eens lezen als je dat nog niet gedaan hebt. Erg mooi! Ook nog gefeliciteerd met je verjaardag en liefs, Marieke.
  8. kiki:
    2 juni 2009
    hey wonderwoman! ik vind het zo tof wat je daar allemaal uitspookt! mediteren lijkt me moeilijk voor 10 friggin days! Wel onwijs gaaf allemaal. Mis je ally, ben blij dat je een roze taart had voor je bday haha, en ik hoop dat smsjes - ondanks tijdverschillen en hoe zit dat nou ook alweer - nog wat glimlachen op je mooie gezichtje hebben gebracht! Love you loads lieverd.. Geniet! xxxxxx
  9. Martin:
    Hee Alice,
    wat een spannende tocht door de jungle. Had je wel willen zien op die olifant! Prachtige verhalen weer, je bent een goede waarnemer en weet het ook nog leuk te vertellen. Jammer dat je dat nou ff niet mag. Ben benieuwd hoe je dat vindt. Ik ben zelf niet zo'n prater maar 10 dagen is toch wel lang.... en dat je niemand aan mag kijken, lijkt me ook best lastig. Hoop dat je je betere ik hebt gevonden als je dit leest. Die lekkere Thaise gerechten (en drankjes!) zullen nu wel helemaal lekker smaken. All the best, hug, Martin