Where yu flom?!

22 maart 2009 - Kunming, China

Dit keer had ik me beter voorbereid.

Ik had me laten informeren door mijn 'dormmate' over het bestaan van de Xi Shan (Western Hills), had de Lonely Planet uit de 'bibliotheek' in het hostel doorgebladerd, en de receptionist in het Chinees laten opschrijven: "Wilt u het zeggen wanneer we bij deze halte zijn?" Ook had ik netjes laten opschrijven welke bussen ik moest nemen naar het Dianchi meer en had ik goedkope brandstof ingeslagen bij de supermarkt (size: Bijenkorf). En dan het allerbeste: ochtendzon in mijn nek.

'Sony2' (lees: mp3-speler) doet me gelukzalig voelen. Mozzart, Amos Lee en Telepopmusik door al mijn lichaamcellen. De chauffeur roept blij "OK!" wanneer ik hem mijn verzoek laat lezen. De bus is propvol, ik laat me over een oma hangen, met mijn arm tegen het raam. Het drukke stadsleven maakt langzaam plaats voor lege vlaktes.

Dan stormen we met tientallen de bus uit. We zijn er. "Welcome to Haigan Park."

Huh?

Eerst kaartje kopen, 8 yuan. Ja maar, ik wil de heuvels in en die zie ik pas een aantal kilometers in de verte. Das dan 70, zo laat de chagrijnige kaartjesverkoopster me zien. Met de kabelbaan. Hm. "Can I walk?", en ik maak een lopende beweging met mijn vingers. Ja, 8 yuan dan. Vooruit, en ik treed binnen in het picknickwalhalla van de Chineze toerist. Ik zie jonge stelletjes, middelbare scholieren en families. Ze spelen spelletjes, maken foto's en eten. Eten veel. Maar het meer ligt er vredig bij. De heuvels op de achtergrond in een heiige lucht. Met stevige pas loop ik door, want die heuvel lijkt me nogal ver. In vijf minuten ben ik het 8 yuan-park door en vraag ik me af waarvoor ik dan in hemelsnaam voor betaald heb, maar gelukkig kan ik er aan de andere kant uit en loop ik over de autoweg richting de heuvel die toch best hoog en stijl is wanneer ik bij de voet aankom.

Ik wil naar de top. "She wants to move" (N.E.R.D).

Het zweet op mijn voorhoofd en op mijn rug. Mijn tas snijdend op mijn schouder. En ik ga hoger en hoger, het uitzicht op het meer maakt me onverwoestbaar. Mijn blaren van gister voel ik niet meer. Ik ben in China.

Oh ja, ik ben in China. Weg stilte. Opeens marktkraampjes, groepen toeristen en minibusjes. En het is overal entree betalen. Een mannetje aan de weg: "Where yu flom?!" Het duurt even voordat ik doorheb wat hij me vraagt. Wanneer ik antwoord, roept hij lachend: "Aaah Amsterdam!" Heel goed meneer, en wij houden van gratis. Dus geen entree betalen voor een pagode die ik al van een afstand heb gezien, en toch verder naar boven via een ander stijl pad. En op een rots, ergens op de top, kom ik tot rust. Een brede glimlach. Yes! Dit kan ik!

En zingend daal ik af, lach ik vriendelijk naar mijn medetoerist, betaal ik 10 yuan aan een hysterisch vrouwtje dat me naar beneden rijdt en zoek ik geduldig naar een juiste persoon die me de bus kan wijzen. Een jongen en een meisje bieden me aan om ze te volgen. Want dat is makkelijker dan Engels praten en ze moeten toch mijn kant op. Doodvermoeid maar voldaan keer ik terug in het hostel.

Dus zo gaat het hier: ronddolen, handen- en voetenwerk, vreemde dingen eten, allergische reacties (natuurlijk, want je weet nooit of er iets van pinda's of noten in zit), glimlachen, gevolgd worden maar ook zelf volgen want mensen hier willen je graag veilig naar je bestemming leiden, foto's schieten, de beelden tot je laten doordringen want op de foto is het toch nooit zoals je het ziet, in het zonnetje zitten. In het hostel je ervaringen delen en routes uitstippelen. Ik voel me vrij en machtig, zoals bovenop de heuvel.

Vanavond de nachttrein naar Dali om te fietsen, dan naar Lijang om in de bergen te hiken, tot slot Yangshuo waarvan men zegt dat dat het beste van China is. We zullen zien..! Ik kijk in ieder geval ook al uit naar Vietnam want daar zal Jasper me drie weken vergezellen. Want een beetje romantiek mag natuurlijk ook niet ontbreken aan zo'n grote reis! ;-)

Liefs en kusjes

1. Sharon:
    22 maart 2009
    Ja ja zo ken ik je de sterke vrouw die doorzet! Klinkt machtig mooi zeg! Ik ben erg benieuwd naar Yangshuo, zal wel tegenvallen want overal waar zo'n druk achter staat als "het beste van" krijgt hoge verwachtigen en ja van verwachtingen kennen we alles van!

Een voorspoedige reis gewenst haha

Dikke kus
    Sessie
  2. Mammie en daddy:
    22 maart 2009
    Leuk ally om weer te mogen genieten van je belevenis! Ga zo door.
    Een dikke kus van ons.
  3. Andre, Erica Lisa en Sam:
    Hay Alice,

Geweldig, heelijk om zo je weg te zoeken in een vleemd land. Al is het wel heel makkelijk als mensen af en toe velstaanbaar zijn. Ik begrijp dat je wel goed info kan uitwisselen met de andele toelisten? Ik vind het enolm knap en dappel dat je het alleen doet.

Erg leuk vooruitzicht in Vietnam. Kan je ook weer even meer relaxen en bijtanken met vertrouwd iemand.

Sam heeft gister zijn zwemdiploma B gehaald en Lisa heeft deze week ook 3 diploma's gehaald. 1 dapperheid diploma op EHBO, 1 oorkonde toen ze zelf kon prikken in haar vinger en 1 oorkonde toen ze zelf kon spuiten. Ze doet het dus ontzettend goed. Hopelijk kan ze dit volhouden en leert ze er goed mee omgaan.

Ik heb ook inmiddels een motor gekocht. Cool.

We gaan nu lekker ontbijten. Nog veel plezier komende dagen in China.

PS zijn de WC's en gewoontes inderdaad zo vies als ik wel vaker heb gehoord?

Groetjes, Andre Erica, Lisa en Sam
  4. harald , gwenny, max en iris:
    Heej Ellepel,

Superleuk reisverslag tot nog toe. We zien je al lopen op je gympen een leuk topje aan.
    We waren gisteren met zijn allen in Eindhoven en hebben je echt gemist, lekker snoepen, zitten en lachen om niks. Iris had gisteren laten zien dat zij net als jij de "opa Max" trekjes heeft, en heeft ons vermaakt met allerlei typetjes uit haar klas.

Geniet ervan, binnenkort samen met je lieve kaaskopje.
    dikke XXXXXXX
    De emigranten
  5. Kiki:
    Lieverd!
    Wat klinkt het prachtig, lachen die chinese people!
    love how you take me there by reading your stories :)

bij mij is alles wel prima, stage is nog steeds lekker druk maar absoluut nog geen sleur en saaiheid enz, ik vermaak me goed en heb afgelopen donderdag officieel verlenging van mn contract aangeboden gekregen. hieperdepiep

en in lalaloveland is het ook goed! weet je nog mijn suffe actie bij ome donald with the french fries.. nou die hebben navolging aan alle kanten.. ik ben lekker chaggi als ik geen smsjes krijg haha, en hij wilde onze date van vanavond verzetten naar morgen en ik heb meteen geen zin meer in dit weekend.. I am S-T-U-P-I-D ;)

onwijs fijn dat jasper naar je toe komt! very very nice

hou van je lieverd, enjoy daaaar

kusjekus !
  6. Irvin:
    Hoi Al,

Leuk om weer wat van je te horen. Mijns inziens is de 'Chinese Adventure' een intrigerende belevenis! Ofwel een flinke cultuur schok!! Volgens mij spreken de chinezen niet allemaal het basis Engels en dan komt het op handen en voeten werk aan.
    Ik kan me voorstellen dat het soms vermoeiend is hihihi!
    En vooral was ik benieuwd wat je allemaal van het vreemde eten vindt? Als ik met mijn chinese vrienden ga 'dim summen' of 'hot potten' dan zie ik de vreemdste gerechten cq. snacks voorbijkomen, en dan denk ik wat eten die mensen eigenlijk niet? Bijna alles is voor hun eetbaar zonder te afschuwen wat men in hun mond stopt. Ik krijg daarentegen te horen dat ik zo bevooroordeeld reageer als ik iets vies of niet lekker vind. Het is gewoon een kwestie van cultuur. We zijn allemaal verschillend toch?

In ieder geval wens ik jou nog heel veel plezier de komende tijd en geniet ervan!

Dikke kus,
    Cous
    Irv :-)
  7. Elin:
    Lieve Ally!

Wat een mooi verhaal weer, en mooie foto's ter illustratie! Supercool dat Jasper langskomt, oeehoeehh! :-) Spannend!
    Ben toch wel een tikkeltje gerustgesteld nu ik weet dat je het er allemaal zo goed vanaf brengt. Stiekem wist ik dat natuurlijk wel, maar toch een beetje eng om kleine Ally in de grote wereld te moeten loslaten! :-) Ik vind je lief! En je hebt talent voor schrijven! Geniet! kuskuskus!
  8. Marjolijn:
    22 maart 2009
    hee lieve alice, dat doe je goed daar, er niet intrappen!! klinkt heerlijk die ontdekkingsreis en het is echt leuk om te lezen dus schrijf er nog maar heel veel over op! ook fijn dat jasper komt!! xxx en geniet!!
  9. Lindsay:
    Hoi nichtje,

Leuk om weer een verhaal van jouw te lezen. Waar een wil is, een weg! You can do it! Op naar je volgende bestemming.

Ik kijk alweer uit naar je volgende blog.

Heel veel plezier!

Veel liefs,
    Lindsay
  10. Betsy:
    23 maart 2009
    Hee jij! Geweldig om je verhaal te lezen! Ik bewonder je zeer. Blijf goed op jezelf passen en hou de wind in je rug deern!
    Dikke kus
  11. Greg:
    Hey Alice,
    Heb juist pas je nieuwe verslag gelezen.
    Leuk weer van je te horen. Vooral door jouw schrijfstijl krijgen wij van het land en de leefgewoonten van de inwoners een goede indruk.
    Nou Ally geniet van alles, zeker de makanan en we kijken uit naar jouw volgende reisverslag.
    Liefs van Uncle en Auntie
  12. Monara:
    Nichtje,

Met plezier lees ik je verhalen..... En wat ben ik trots dat jij dat zomaar ff doet in een wild vreemd land! Erg opgelucht was ik met het bericht dat je gewoon de bus nam en niet bent gaan liften (grgrgrgr....) Wat een opluchting!!

Alle foto's kan je en mag je straks showen in onze nieuwe casa. Wordt dan tevens ons neven en nichten uitje..... Of het begin daarvan....

Succes en plezier!

Dikke zoen,

Noa, Hannah, Sander en Monara
  13. Ilonka:
    25 maart 2009
    Heey Alice! Indrukwekkende verhalen, knap dat je je zo kan redden in je eentje tussen al die onverstaanbare Chinezen! Geniet ervan!
    x!
    Ps. Oh ja, die slaapbus is echt geweldig!
  14. Sophie:
    25 maart 2009
    Hey Alice!

Daar zit je dan in China ;) Dankzij je foto's en verhalen kan ik me er in ieder geval iets bij voorstellen.. maar ik zie je zo huize zeldenrust binnenlopen ;)

Even een update mbt tot het huis: je kamer is gister met veel bombarie gemetamorfoseerd, maar dat heeft erik eigenlijk best goed bedacht!
    En er hangen naakte vrouwen op de wc.. vind ik minder geslaagd idee.
    En we missen je allemaal wel heel erg! Jij ons natuurlijk ook :P, dus JW zal vast wel huisupdates blijven sturen.
    Heel veel plezier Alice, geniet ervan! En ook van beide Jaspers natuurlijk! (Erkens al geluisterd?)

xx Sophie
  15. Charles:
    27 maart 2009
    Hey Alice in Wonderland!! Veel plezier en succes in China!!

Gr, Charles
  16. Lee:
    8 april 2009
    Lieffie! Fantastisch klinkt het allemaal! De 'harde kern van RonDom' (haha) raakt niet uitgepraat over je schrijfstijl;). Dikke kus!